duminică, 11 decembrie 2011

Interviu cu Regina Maria a Romaniei

Interviu cu Regina Maria:”Mai bine sa mor decât să văd un nou război!”
(Istorie)
Regina Maria si-a legat numele pentru totdeauna de faurirea Romaniei Mari, in straie de sarbatoare, in mareata zi de 1 decembrie 1918, pe un cal negru, intra alaturi de regele Ferdinand in capitala tarii.
Voi prezenta cititorilor revistei, un interviu din anul 1934 dat de suverana ziarului englez "Daily Expres".

Aceasta se gasea in localitatea Moedling, situata la ? de ora de Viena. Discutia a avut loc la inceputul lunii ianuarie a anului in vila reginei. Martor a fost si un maresal regal. "Deasupra mea culorile Romaniei: rosu, galben, albastru, falfaiau in bataia vantului. Soarele patrundea in odaia placuta. Cu greu s-ar putea inchipui o scena mai odihnitoare in aceasta lume fara odihna... Era ziua de botez a celei mai mici nepoate, Maria Ileana. Parea de necrezut... Regina Maria imbracata in albastru si cenusiu, avea in jurul gatului doua siraguri de perle mari cat boabele de fasole! Nu parea nici mai batrana, nici mai putin frumoasa decat fiicele sale!

A venit vorba de dificultatile Romaniei, de Duca, premierul asasinat (pe 29 decembrie 1933). "Acesta, spunea ea, a fost ucis pe la spate de un asasin misel. Mi-a fost prieten vreme de 30 de ani. Un om priceput, credincios tarii, credincios regelui sau... De ce a trebuit sa moara asa?" isi strange mainile si se dojeneste singura. "M-am retras din politica, adauga dupa o clipa. Nu pot vorbi despre aceste lucruri. Va pot spune numai ca Romania este o tara pasnica. O iubesc din toata inima. Cer lumii sa stie ca desi Romania trece prin timpuri rele, ea va invinge pana la capat..."

Cerandu-i-se parerea despre o problema de mare interes, aceea a anti-semitismului, ea da urmatorul raspuns: "O tara are dreptul sa se apere impotriva tuturor inamicilor. Eu nu sunt antisemita. Am multi prieteni buni, evrei. in tara mea ei nu reprezinta insa 80% dintre profesionistii medicinei. Eu nu pot judeca de pe pozitiile lui Hitler!"

În privinta rolului femeii in societate, ea critica din nou extrema dreapta: "Nu se poate restrange activitatea lor. Nu poti infrunta femeile; cand primul entuziasm al represiunii lor a trecut, s-a vazut ca ele au ramas tot atat de tari. Sunt mult mai multe femei in lume decat barbati. De ce sa nu ingadui acelor femei care nu se pot casatori sa munceasca si sa-si castige singure existenta?"

Întrebata fiind despre felul in care vede relatiile dintre statele Europei, ea da un raspuns cu valoare de premonitie: "Chibzuiesc adesea cu regret asupra zilelor care au trecut. As dori ca idealul Statelor Unite ale Europei sa se implineasca! Omul care va aduce una langa alta, Franta de Germania, intr-o astfel de confederatie isi va face numele istoric!"

Venirea la putere in urma cu un an a lui Adolf Hitler in Germania, politica revansarda a acestuia, indreptatesc intrebarea finala despre posibilitatea unui razboi mondial. La aceasta intrebare ea da urmatorul raspuns: "As vrea mai bine sa mor decat sa vad izbucnind un nou razboi!"
Pe 18 iulie 1938, in palatul Pelisor, Regina Maria s-a stins din viata.
Pe 1 septembrie 1939 izbucnea cel de-al doilea razboi mondial... .
Sursa 

6 comentarii:

  1. Asa e Cristi si acest interviu spune multe despre ea!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce surpriza frumoasa, Melly! Dupa Revolutie, cand am reusit sa restaurez bucata de istorie ignorata si chiar blamata de comunisti, Regina Maria mi-a parut ca o icoana. Poate vi se pare exagerata impresia mea, insa este figura regala pe care am admirat-o cel mai mult. Mi-a lasat sentimentul ca a ajuns sa iubeasca Romania mai mult chiar decat unii dintre romani. Deosebit interviul. Multumesc, Melly! Si felicitari pentru noul "look" de iarna al blogului :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Fără discuție Regina Maria a fost o mare personalitate!

    RăspundețiȘtergere